۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

تهيه‌ي نانوذرات سيليکا از سبوس برنج


پژوهشگران دانشگاه زنجان موفق به سنتز نانوذرات سيليکا از سبوس برنج شدند و از آن به عنوان نانوکاتاليست در واکنش‌هاي شيميايي استفاده کردند.

دکتر علي رمضاني، استاد دانشگاه زنجان، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو گفت: «در اين پروژه ابتدا نانوذرات سيليکا با استفاده از روشي ساده و ارزان قيمت، تهيه شد و به‌عنوان نانوکاتاليست در تهيه‌ي ايزوکومارين‌ها استفاده گرديد».

وي گفت: «انجام واکنش، در شرايط ملايم و محيطي بي‌خطر، کم بودن زمان واکنش، تميز بودن کار، تهيه‌ي آسان محصولات، بازده بالا و سنتز سبز از مزاياي اين پژوهش است».

دکتر رمضاني در مورد فعاليت‌هاي صورت گرفته در اين پژوهش گفت: «ابتدا نانوذرات سيليکا را با تجزيه‌ي گرمايي سبوس برنج تهيه کرديم. سپس شکل و اندازه‌ي نانوذرات را با ميکروسکوپ الکتروني روبشي (SEM) مورد بررسي قرار داديم. در ادامه‌ي کار هم از نانوذرات سيليکاي تهيه شده، به‌عنوان کاتاليست براي سنتز مشتقات ايزوکومارين از 2-فرميلبنزوئيک اسيد، ايزوسيانيدها و آمين‌هاي نوع دوم (ديبنزيلآمين و بنزيل(ايزوپروپيل)آمين) در شرايط بدون حلال استفاده کرديم. همچنين اين واکنش را در شرايط ديگر هم بررسي و با نانوذرات سيليکا مقايسه نموديم. اين مقايسه، عملكرد بسيار خوب نانوذرات سيليكا را نسبت به سيليكاي معمولي نشان داد».

پژوهشگر زنجاني در ادامه افزود: «روش‌هاي مختلفي براي تهيه‌ي نانوذرات سيليکا وجود دارد که از اين روش‌ها مي‌توان به رسوب‌گذاري شيميايي فاز- بخار، روش سل- ژل و فرايند حرارتي اشاره کرد. همه‌ي اين روش‌ها، پيچيده، خطرناک، مشکل و پرهزينه هستند. از اين رو ما از روش تجزيه‌ي گرمايي سبوس برنج که روشي ساده، ارزان قيمت و انجام آن به آساني و در هر مکاني امکان‌پذير است، استفاده کرديم».

همچنين در اين کار تحقيقاتي، روش کارآمد و مؤثري براي سنتز يک مرحله‌اي و بدون حلال مشتقات ايزوکومارين معرفي گرديد. به گفته‌ي محققان، انجام اين واکنش در فاز جامد (واکنش در شرايط بدون حلال)، مزايايي مانند آلودگي کم، هزينه‌ي پايين و روند به‌کارگيري ساده را در پي دارد.

از نانوسيليكاي تهيه شده در اين پژوهش، همچنين مي‌توان در توليد سيمان، بتن، چسب و غيره استفاده کرد.

نتايج اين پژوهش که بخشي از رساله‌ي دکتري آقاي امير مهياري است و با راهنمايي دکتر رمضاني انجام شده، در مجله‌ي elvetica Chimica Acta (جلد 93، صفحات 2209-2203، سال 2010) منتشر شده‌است.

هیچ نظری موجود نیست: