۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

اصلاح مغناطيسي سطح سلول‌ها با نانوذرات مغناطيسي


پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس، با دستيابي به فناوري اتصال نانوذرات مغناطيسي به سطح سلول موفق به اصلاح مغناطيسي سطح سلول‌ها و بيومولکول‌ها شدند.

مهندس سيد مرتضي رباط جزي، دانشجوي دکتري مهندسي شيمي- بيوتکنولوژي، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو گفت: «در پژوهشي با هدف اصلاح مغناطيسي سلول‌ها و بيومولکول‌ها، از باکتري فلاوباکتريوم که توليدکننده‌ي آنزيم ارگانوفسفرز هيدرولاز(OPH) است، به‌عنوان مدل استفاده نموديم».

مهندس رباط جزي در ادامه گفت: «موفق شديم باکتري مغناطيسي شده‌ي فلاوباکتريوم را با حفظ بيش از 90 درصد فعاليت آنزيمي بسازيم».
پژوهشگران در اين تحقيق، واکنش کووالانسي و جذبي بين نانوذرات سوپر پارامغناطيسي و سطح باکتري را به‌طور کامل بررسي و پارامترهاي مهم در اين واکنش را بهينه‌ کرده‌اند.

بنابر اظهار پژوهشگر اين تحقيق، آنها موفق به افزايش پايداري فعاليت آنزيمي باکتري با استفاده از فرايند تثبيت باکتري اصلاح شده‌ي مغناطيسي به وسيله‌ي ميدان مغناطيسي شده‌اند. همچنين سلول را به روش مغناطيسي تثبيت نموده و از آن براي حذف ترکيبات ارگانوفسفات استفاده کرده‌اند.

گفتني است که تثبيت سلول هم به شكل زنده و هم مرده، باعث افزايش فعاليت آنزيمي و زمان پايداري آن مي‌شود. با تثبيت سلول‌هاي زنده، سرعت رشد، پايداري و بهره‌وري آنها افزايش مي‌يابد. يک روش جديد و بسيار سودمند براي تثبيت سلول‌ها، استفاده از ميدان مغناطيسي است. اما اکثر سلول‌ها ديامغناطيس هستند و واکنش خاصي به ميدان مغناطيسي نشان نمي‌دهند. براي استفاده از اين روش، بايد سطح سلول را اصلاح مغناطيسي نمود.

شايان ذکر است در اين تحقيق از نانوذرات مغناطيسي تجاري شرکت micromod استفاده شده‌است.

در سال‌هاي اخير، استفاده از ميدان مغناطيسي به دليل کاربرد در جداسازي و تغليظ، تثبيت سلول‌ها و بيوملکول‌ها و ساخت بيوحسگرها بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

اين تحقيق در قالب رساله‌ي دکتري مهندس رباط جزي با راهنمايي دکتر سيد عباس شجاع‌الساداتي و دکتر رسول خليل‌زاده و مشاوره‌ي دکتر ابراهيم واشقاني فرهاني در دانشگاه تربيت مدرس انجام شده‌است و جزئيات آن در مجله‌ي Biocatalysis and Biotransformation (جلد 28، صفحات 312-304، سال 2010) منتشر شده‌است.
http://www.nano.ir/newstext.php?Code=8737

هیچ نظری موجود نیست: