۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

سرمايه‌گذاري چشمگير هند در فناوري ‌نانو


برنامه نانو ميژن ("Nano Mission") به عنوان يک برنامه جامع به دنبال ظرفيت‌سازي در حوزه فناوري‌نانو در کشور هند است. هدف اين برنامه، سرمايه‌گذاري 10 هزار ميليون روپيه‌اي براي تامين مالي پروژه‌هاي فناوري‌نانو طي 5 سال آتي است که به طور مساوي سالانه 2 هزار ميليون روپيه اختصاص داده خواهد شد.

به گفته پروفسور آجي سود، استاد بخش فيزيک موسسه علوم هند (IISc)، «از آنجايي که کشور هند در 3 تا 4 سال گذشته از صنعت فناوري‌نانو عقب مانده است، صنعت اين کشور ظرفيت جذب چنين منابع مالي‌اي کلاني را ندارد».

به گفته آجي، «در حال حاضر کشورهايي نظير ايالات متحده آمريکا، چين، ژاپن و آلمان در حوزه فناوري‌نانو پيشگام هستند». علي‌رغم اينکه ميزان سرمايه‌گذاري برخي کشورهاي در زمينه فناوري‌نانو 10 تا 12 برابر بيشتر از هند است، اما منحني رشد اين کشور در اين زمينه در مقايسه با ساير کشورها داراي شيب بسيار زيادي است.

Nano Mission ، توسعه کلي فناوري‌نانو در هندوستان را ترسيم کرده و بر اساس آن اين کشور قادر است از پتانسيل اين فناوري نوظهور در راستاي توسعه ملي خود بهره‌برداري کند.

به گفته رائو، رئيس کميته مشاوره علمي نخست وزير اين کشور، دولت هند از علم و فناوري‌نانو بيشتر حمايت خواهد کرد و از تکنولوژيست‌ها و محققان جوان فعال در زمينه تحقيق و توسعه علم و فناوري‌نانو حمايت مالي بيشتري خواهد کرد. به گفته وي، زيرساخت‌هاي نهادي بهتر و حمايت مالي گسترده‌تر، منجر به فراهم شدن بستر مناسب جهت همکاري جوانان به فعاليت در اين عرصه خواهد شد.
http://www.business-standard.com/india/news/%5Cindian-nanotechnology-sector-lags-other-countries%5C/418117/

هیچ نظری موجود نیست: