۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

توليد اولين نانوژنراتور تجاري با قابليت توليد انرژي از طريق فشار انگشت

 بعد از شش سال تلاش مستمر، دانشمندان موفق شدند اولين نانوژنراتور جهان، يک تراشه کوچک که با حرکت بدن مي‌تواند انرژي الکتريکي توليد کند، را بسازند. در بيست و چهارمين نشست ملي جامعه شيمي آمريکا که چندي پيش برگزار شده است، آنها توضيح دادند که قدرت خروجي اين دستگاه هزاران برابر و ولتاژ آن 150 برابر بيشتر از آن‌ چيزي است که در آزمايشگاه‌ها به‌دست مي‌آيد.

به اعتقاد زانگ لي، رهبر اين تيم تحقيقاتي، اين دستاورد مي‌تواند مسير توليد ادوات الکترونيکي قابل انتقال که با حرکت بدن شارژ شده و بي‌نياز از باتري است، را هموار کند. اين نانوژنراتور قادر است روي سطح زندگي مردم در آينده تاثيرگذار باشد. اين پتانسيل تنها محدود به روياها بوده است.

آخرين بهبودها در عملکرد اين نانوژنراتور موجب شده است که بتواند انرژي لازم براي نمايشگرهاي بلور مايع، ديودهاي نشرنوري وديودهاي ليزري را فراهم کند. با ذخيره‌سازي انرژي توليد شده درون يک خازن، نيروي خروجي اين دستگاه مي‌تواند به‌طور دوره‌اي يک حسگر را راه‌اندازي کرده و سيگنال آن را به‌صورت بي سيم انتقال دهد.

اگر رشد بهبود اين دستگاه به‌همين شکل ادامه پيدا کند، اين نانوژنراتور قادر خواهد بود انرژي مورد نياز براي کاربردهاي ديگري را نيز فراهم کند. براي مثال از آنها مي‌توان درون کفش‌ها براي توليد انرژي مورد نياز ادوات الکترونيکي شخصي استفاده کرد، يا در پمپ‌هاي قابل کاشت تزريق انسولين با استفاده از انرژي طپش قلب، در حسگرهاي محيط زيست که با استفاده از وزش باد انرژي توليد مي‌کنند مي‌توان از اين فناوري استفاده کرد.

اين تيم تحقيقاتي از اين نانوژنراتور براي تامين انرژي LED و نمايشگرهاي بلور مايع استفاده کردند. اين نمايشگرها در ادوات الکترونيکي نظير ماشين حساب و کامپيوتر استفاده مي‌شود که انرژي مورد نياز نمايشگر از فشردن نانوژنراتور ميان دو انگشت تامين مي‌شود.

کليد اصلي توسعه اين فناوري در استفاده از نانوسيم‌هاي اکسيد روي است. نانوسيم‌هاي اکسيد روي دارا خواص پيزوالکتريک بوده که ايجاد فشار بر آنها، توليد جريان مي‌کنند. اين فشار مي‌تواند از طريق حرکت اجزاء بدن، طپش قلب يا حرکت جريان خون در بدن بوجود آيد. همچنين نانوسيم‌هاي اکسيد روي مي‌توانند انرژي مورد نياز خود را از حرکت باد، چرخش تاير خودرو يا حرکت‌هاي ديگر تامين کند.

قطر اين نانوسيم‌ها به‌قدري کوچک است که قطر 500 عدد از آنها برابر با يک تار موي انسان است. اين تيم تحقيقاتي موفق به ارائه روشي شده است که با آن مي‌توان بار الکتريکي توليد شده در ميليون‌ها نانوسيم‌هاي اکسيد روي را دريافت و با هم ترکيب کرد. آنها اين نانوسيم‌ها را روي يک تراشه پليمري قابل انعطاف قرار داده‌اند که ابعادي يک چهارم تمبر پستي دارد. هر 5 تراشه قادر است 1 ميکرو آمپر با ولتاژ 3 ولت توليد کند.


http://www.eurekalert.org/

هیچ نظری موجود نیست: