۱۳۸۹ شهریور ۲۴, چهارشنبه

مطالعه گلبول قرمز داسي شکل با نانوتراشه


ساخت وسيله‌اي مبتني بر ميکروسيال که شرايط فيزيولوژيکي مشابه شرايط سلول‌هاي خوني را داراست مي‌تواند به مطالعه کم خوني به علت داسي شدن گلبول هاي قرمز کمک کند.

در اين نوع بيماري گلبول‌هاي قرمز به شکلي غيرطبيعي، سخت و داسي شکل در مي‌آيند. ميليون‌ها نفر در کشورهاي جنوب صحراي آفريقا و جنوب آسيا به اين بيماري مبتلا هستند. اين بيماري سبب مرگ زودهنگام در افراد مي‌شود. علت داسي شدن گلبول‌هاي قرمز مربوط به پليمريزه شدن هموگلبوين پس از آزاد شدن اکسيژن در بافت‌ها است. تغيير شکل سلول در کمتر از يک ثانيه بعد از آزاد سازي اکسيژن انجام مي‌شود که سبب مي‌شود تا مطالعه آن با تکنيک‌هاي موجود مشکل باشد.

در حال حاضر، تيمي به رهبري چارلز بارود در مرکز ملي تحقيقات علمي در پاليزوي فرانسه ابزار ميکروسيالي ساخته‌اند تا اثرات آزادسازي اکسيژن بر روي پليمريزه شدن هموگلوبين را بررسي کنند. آنها روي تراشه بستري از قطرات آب در روغن فراهم کردند تا با کمک آن بتوانند ميزان اکسيژن سلول‌هاي موجود در هر قطره را به‌وسيله تغيير اکسيژن حلال در قطرات کنترل کنند. از ميکروسکوپ نور پلاريزه براي آشکارسازي الياف هموگلوبين پليمريزه استفاده مي‌شود که امکان مي‌دهد تا سلول‌هاي داسي از سلول‌هاي سالم و طبيعي قابل شناسايي باشند.


(گلبول‌هاي قرمز در داخل قطرات ميکروسيال مشاهده مي‌شوند و در عين‌حال روغن حامل سبب انتقال اکسيژن مي‌شود و به‌عنوان يک حوضچه‌اي از اکسيژن عمل مي‌کند.)

بر اساس گفته بارود، اين روش در حالي که امکان کنترل دقيق محيط بيوشيميايي و مکانيکي سلول‌ها را فراهم مي‌کند، امکان مي‌دهد تا آزمايشات مستقل زيادي به‌صورت سريالي انجام شوند. با اين روش مي‌توان رفتار گلبول‌ها را به تنهايي به‌دنبال تغييرات محيطي يا افزودن عوامل بيوشيميايي بررسي کرد.

در اين رابطه آرون ويلر، متخصص وسايل آزمايشگاه روي تراشه از دانشگاه تورنتو کانادا، بيان مي‌دارد که با اين روش مي‌توان اطلاعات جديدي را به‌وسيله ترکيب تکنيک‌هاي اپتيکال هوشمند با مطالعات رياضي قطرات در حد پيکوليتر در روغن استخراح کرد. او گمان مي کند که اين ابزار خواهد توانست تا به زيست‌شناسان کمک کند تا به‌روش جلوگيري از داسي شدن گلبول هاي قرمز دست يابند.

تيم بارود اميدوارند که کار آنها بتواند اميد تازه‌اي براي کشف مکانيزم‌هاي موجود در اين بيماري باشد تا اثرات دارو بر روي سلول‌هاي داسي کشف شوند. آنها بيان مي‌دارند که مهمترين چالش و مشکل ساخت اين فناوري براي دستيابي به درمان‌هاي نوآورانه داسي‌کردن سلول‌هاي خوني از طريق تبادل سريع اکسيژن در قطرات ميکروسيال است
منبع اصلی خبر
http://www.rsc.org/Publishing/Journals/cb/Volume/2010/08/chip_aids_sickle_cell_study.asp
البته من خبر ترجمه شده یعنی همین خبری که می بینید رو از سایت ستاد توسعه ی نانو فناوری بر داشتم.اما عکس وزیر نویسش رو از منبع اصلی آوردم 

هیچ نظری موجود نیست: