۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

روش جديد اتصال DNA به طلا


محققان آلماني توانستند با كمك پديده الكتروشيميايي، DNA را با كمك تغيير بار الكتريكي به الكترود طلا متصل كنند.

حرکت سريع يک کليد الکترومکانيکي، روش جديد چسباندن ملکول DNA به سطح طلاست. محققان معتقدند که اين روش مي‌تواند به کنترل بهتر ساخت ساختارها و وسايلي در مقياس نانو کمک کند. در روش هاي قبلي لازم بود تا DNA به‌گونه اي تغيير داده شود تا به‌صورت شيميايي به يک سطح متصل شود. آن فورنوف از دانشگاه لودوينگ ماکسيميليان مونيخ آلمان توضيح مي‌دهد که تيم او به روش الکتروشيميايي قابل کنترل ساده‌تري دست يافته‌اند. در اين رابطه مي‌گويد: ما مجبور نيستيم تا در داخل DNA ساختار ويژه‌اي ايجاد کنيم بلکه تنها با تغيير پتانسيل مي‌توانيم DNA را به سطح متصل کنيم يا سبب شويم که مانع از اتصال سطح خاصي به DNA شويم.

فورنوف و همکارانش تلاش کردند تا يک ملکول DNA دو رشته‌اي را به نوک ميکروسکوپ نيروي اتمي متصل شود سپس بار الکتريکي سطح الکترود طلا را تنظيم کرده نوک ميکروسکوپ را به آرامي کنار کشيدند و به اين ترتيب DNA به سطح الکترود متصل شد. آنها نيروي افزايش يافته نوک ميکروسکوپ را اندازه گرفتند و بر اين اساس بيان داشتند که DNA بعد از اتصال به سطح به صورت پيوند کوالانسي قدري کشيده مي شود.


مولکول دو رشته اي DNA که به نوک ميکروسکوپ نيروي اتمي متصل شده و مي‌تواند با استفاده از پرتاب الکتريکي به يک الکترود طلا متصل شود.

طبق مشاهدات تيم تحقيق، DNA داراي بار منفي به سطح طلا که داراي بار مثبت شده متصل مي‌شود. در اين حالت پيوند بين اتم هاي طلا و گروه هاي آمين (RNH2) در نوکلوئيدهاي DNA برقرار مي‌شود.

فورنوف بيان مي‌دارد که ممکن است با اين روش بتوانيد انبوهي از ملکول ها را براي ساخت انواع نانوساختار را پرتاب نماييد. مي‌توانيم تصور کنيم که با اين روش مي‌توانيم سبب اتصال و جدا شدن مولکول‌ها شويم.

رابرت هندرسون، متخصص در مطالعه زيستي مولکول‌ها با استفاده از ميکروسکوپ نيروي اتمي در دانشگاه کمبريج انگلستان مي‌گويد که اين محققان توانسته‌اند با اين روش مشکل اتصال را حل نمايند. هميشه قرار دادن دقيق مولکول بر روي سطوح براي ايجاد اسکلتي براي ساخت مشکل بوده است. با اين روش مي‌توان به‌سادگي نانو وسيله‌هايي ساخت که از DNA به‌عنوان اجزاي سازنده استفاده کنند.
منبع اصلی
 http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2010/July/04071001.asp
منبع فارسی که ترجمه اون رو من ازش آوردم
http://www.nano.ir 

هیچ نظری موجود نیست: